O boala doar a batranetii? - Artroza

O boala doar a batranetii? - Artroza

featured image

scris de Alexandra Aiftimie

coordonat de Alexandru Lefter

Artroza este o boala cronica caracterizata clinic prin durere, impotenta functionala cu reducerea dureroasa a miscarilor, deformari articulare, zgomote articulare, având ca substrat anatomopatologic distrugerea cartilajului. Cartilajul este tesutul elastic ce acopera extremitatile oaselor din articulatii, iar suprafata neteda a acestuia faciliteaza mobilitatea si atenueaza socurile.

Prezenta artrozei poate fi rezultatul unei serii numeroase de factori, in parte de ordin general (varsta, sex, obezitate, factori genetici, vasculari, endocrini, metabolici, climatici) , in parte de ordin local (suprasolicitarea functionala, alterari arhitecturale articulare: congenitale sau dobândite, alterari ale dinamicii articulare).

In afara de persoanele inaintate in varsta, ce alte categorii mai sunt afectate?

De la persoane sub 25 de ani, pana la persoane varstnice; de la sportivi de performanta (in mod special ca si urmare a unor traumatisme netratate) si pana la sedentari. In artroza vorbim de dureri ale „incheieturilor“ cum sunt denumite in limbaj popular articulatiile. Cel mai frecvent sunt afectate articulatiile membrelor inferioare – sold (coxartroza), genunchi(gonatroza), glezna, degetele sau laba piciorului. Ele se degradeaza mai usor, deoarece sunt „portante“ - adica „duc“ greutatea organismului dar si alte greutati. De asemenea, artroza afecteaza frecvent si coloana vertebrala, dar si articulatiile membrelor superioare.

Cum putem incetini evolutia bolii?

Preventie! Preventie! Preventie! Artroza este o boala care poate fi tinuta sub control, iar evolutia ei poate fi mult incetinita daca luam din timp masuri. Asta inseamna preventie inca din etapa de tinerete. Trebuie sa fim atenti la: pozitiile corecte in timpul orelor de lucru sau odihna, la alternarea pozitiilor statice cu pozitii de relaxare, cu tehnici usoare de relaxare care le putem face la birou, la calculator. De exemplu, cinci minute de pauza cu exercitii usoare de „intindere a articulatiilor”(stretching) sunt foarte utile. La fel de importanta este greutatea. Kilogramele in plus dauneaza foarte mult. Un exemplu banal carora doamnele nu ii dau atentie: greutatea mare a posetei! Sunt obiceiuri zilnice carora nu le acordam importanta, dar care, in timp, duc la uzura articulatiilor.

Cum poate ajuta kinetoterapia?

Kinetoterapia nu va opri evolutia bolii, dar va avea un rol esential in: incetinirea considerabila a procesului degenerativ, ameliorarea si chiar eliminarea durerilor, cresterea mobilitatii articulare, dezvoltarea progresiva a miscarilor complexe si dinamice, combaterea contracturilor musculare determinate de pozitiile vicioase adoptate de catre pacient in prezenta durerii, imbunatatirea fortei musculare, stimularea secretiei de lichid sinovial articular, imbunatatirea circulatiei sanguine si a troficitatii locale.

De la un kinetoterapeut profesionist nu veti avea de invatat doar un program de exercitii, ci cum sa adoptati un stil de viata sanatos, cum sa evitati gesturile si posturile vicioase din activitatile cotidiene care favorizeaza aparitia durerilor si ce sa faceti in cazul producerii acestora pana la urmatoarea vizita la sala de gimnastica medicala!

Materialele pot fi preluare doar cu mentionarea sursei: www.topkineto.ro