Cel mai mare dusman al tau: comoditatea

Cel mai mare dusman al tau: comoditatea

featured image

scris de Georgiana Alungoaie

coordonat de Kt. Alexandru Lefter

Multi dintre noi, care lucram sau locuim in cladiri echipate cu lifturi, la etaje accesibile pentru urcatul pe scari, exista o dilema zilnica: „lift sau scari?”. Ascensorul este cea mai buna alegere, atunci cand se cauta cea mai rapida solutie. Insa, daca timpul nu reprezinta principala problema, atunci urcatul pe scari ar trebui sa fie considerata singura optiune. In continuare se vor urmari pierderile ce pot aparea atunci cand comoditatea se instaleaza pe primul loc.


Timpul pierdut in asteptarea liftului se poate valorifica facand o simpla miscare de urcare a treptelor si in acest mod se va practica exercitiul fizic zilnic, ce va aduce beneficii evidente asupra organismului si o scadere a riscului de aparitie a sedentarismului.

Urcatul scarilor reprezinta o forma de exercitiu aerobic care ajuta la tonifierea musculaturii si la arderea caloriilor, iar foarte putine persoane constientizeaza importanta acestuia. Acesta reprezinta o forma sigura de miscare, ideala pentru incepatori, care ajuta la mentinerea starii de sanatate si poate fi practicata zilnic (spre scoala, spre serviciu sau spre casa). Este folosita ca antrenament in vederea pregatirii fizice chiar si in cadrul sporturilor de performanta: inot, ciclism, fotbal, schi sau atletism etc.

Pe cat de accesibil este, acest tip de exercitiu fizic este si unul destul de solicitant. Greutatea corpului trebuie mutata atat pe verticala cat si pe orizontala. Actioneaza si asupra bratelor, in special atunci cand este folosita balustrada. In miscarea de urcare a scarilor intervine tripla flexie (glezna, genunchiul si soldurile sunt flexate) si lucreaza musculatura membrelor inferioare, in special muschii fesieri, muschii cvadricepsi (ai coapsei) si muschii gambei.

Acest tip de exercitiu fizic consuma in medie 10 calorii pe minut, avand o eficienta mai mare din punct de vedere al modelarii corporale decat mersul pe jos, jogging-ul, deoarece sarcina urcatului pe scari este ingreunata de lupta cu gravitatia. Urcarea zilnica a scarilor reduce riscul de deces cu 32% cauzat de bolile cardiovasculare si contribuie la reducerea durerilor de articulatii sau genunchi, iar cu timpul poate conduce la eliminarea completa a acestor dureri. Urcand zilnic un numar de 20 de trepte ajuta la pierdea a 2,7 kg pe an, alaturi de o alimentatie sanatoasa iar 15 minute de urcare a treptelor este echivalentul a 30 minute de alergare, astfel economisind timp.


Urcatul scarilor reprezinta o solutie foarte buna pentru oamenii care muncesc mult si nu au timp pentru practicarea unui sport, in acelasi timp reprezintand un tip de miscare zilnica care antreneaza organismul si il face sa lupte impotriva sedentarismului. Tot mai multi oameni devin sedentari din cauza lipsei de timp pentru efectuarea unui program de exercitii fizice, din comoditate sau pentru ca nu realizeaza importanta miscarii zilnice de orice fel, pentru sanatatea organismului si pentru o viata mai energica.

Miscarile continue si intense ale picioarelor si soldurilor ajuta la stimularea circulatiei sangelui iar organismul elibereaza substante chimice naturale (exemplu: endorfinele care amelioreaza durerile). Poate ajuta la eliberarea tensiunii, a stresului si reduce riscul aparitiei hipertensiunii si a altor afectiuni ale inimii, reduce riscul accidentarilor datorita dezvoltarii musculaturii partii inferioare, riscul de diabet, aparitia osteoporozei si a afectiunilor pulmonare. Acest exercitiu fizic il poate efectua oricine, fara nici un fel de cheltuiala si poate fi practicat oriunde si ajuta la mentinerea unui corp frumos si sanatos.

Liftul sau scarile?

Prin topkineto vei afla mereu ce fel de activitate fizica ti se potriveste cel mai bine, astfel scazand riscul de suprasolicitare, respectiv accidentare.