Frica de febra musculara sau doar o scuza?

Frica de febra musculara sau doar o scuza?

featured image

scris de Kt. Alexandru Lefter

'Febra musculara' descrie un fenomen de durere, sensibilitate si rigiditate musculara ce poate surveni la una sau doua zile dupa un antrenament fizic. Aceasta sensibilitate musculara este cel mai frecvent resimtita atunci cand se incepe un nou program de exercitii, ce includ miscari in care sunt angrenate grupe musculare neatrenate pana in acel moment. Aceasta este de asemeni valabila pentru cazurile in care miscarea in general lipseste din rutina unui individ sau atunci cand intensitatea si durata antrenamentului sunt brusc ridicate.

Cu toate ca poate fi alarmanta pentru cei care nu sunt obisnuiti cu exercitiul fizic, aceasta durere musculara intarziata este un raspuns absolut normal la efort sustinut si este parte din procesul de adaptare, proces ce duce spre o crestere a rezistentei si a fortei musculare, in timp ce muschii se recupereaza si dezvolta hipertrofie (crestere musculara).

Totusi, ce cauzeaza febra musculara?

Se crede ca sensibilitatea musculara este un rezultat al unor rupturi musculare (fibrilare) microscopice. Profunzimea rupturilor (si a durerilor) depinde foarte mult de cat de intens si cat de lung a fost antrenamentul. si mai ales ce tip de exercitii au fost incluse in program. Orice tip de miscare cu care un individ nu este obisnuit poate conduce spre sensibilitatea musculara, denumita si 'febra musculara'. Pe langa micile rupturi, acestor dureri pot fi asociate si de edemul muscular (umflarea lor), ce poate contribui la dureri.

Tratamentul perfect pentru febra musculara

Din pacate, nu exista un singur si simplu mod de a scapa de sensibilitatea musculara. De fapt, chiar au existat mai multe dezbateri pe temele cauzelor si tratamentului acestui fenomen. In trecut, intinderile usoare (stretching-ul) erau cele mai recomandate cai de a ocoli durerile musculare post-antrenament, dar un studiu australian publicat in 2007 a concluzionat ca stretching-ul nu este eficient in prevenirea sensibilitatii musculare din zilele ce urmeaza dupa efortul fizic.

Exista tratamentul perfect pentru febra musculara? Nici o metoda nu este dovedita a fi 100% eficienta, iar cauza principala este faptul ca nici un organism nu este identic cu altul. De aceea, topkineto recomanda incercarea de solutii noi, pana la gasirea celei potrivite. Avand in vedere ca cel mai bun sfat pentru evitarea acestor dureri este sa fie prevenite, topkineto a alcatuit o lista de solutii testate de catre pacientii nostri, dar cat si de pacienti din lumea intreaga. Acesta lista de 'trucuri' va sta la dispozitie in exclusivitate pe website-ul nostru:

  • Recuperarea activa - aceasta strategie este puternic sustinuta de cercetarile stiintifice. Executarea de exercitii aerobice cu sarcina redusa ce stimuleaza circulatia sangvina este direct conectata cu reducerea sensibilitatii musculare. Includeti aceasta tehnica in rutina de cool-down (racire) dupa un antrenament intens sau competitie.

kinetoterapie

  • Relaxare si recuperare - daca tot ce se dorese este relaxarea, fara nicio forma de efort, durerile vor disparea de la sine in 3 - 7 zile fara niciun tratament special.
  • Incercati un masaj sportiv - unele studii indica masajul sportiv ca fiind o sursa buna pentru relaxarea musculara, fara afectarea functiei musculare.
  • Incercati o baie cu gheata sau criosauna - foarte multi atleti profesionisti folosesc aceasta tehnica si afirma ca primesc ajutorul necesar pentru a scapa de durerile cauzate de efortul intens.
  • Folositi tehnica R.I.C.E. (O.G.C.E.) - aceasta este metoda standard pentru tratarea accidentarilor acute, mai ales atunci cand vorbim despre durere propriu-zisa si nu doar sensibilitate. Abrevierea apartine indicativelor: odihna, gheata, compresia zonei, elevatia membrelor.
  • Vitamina C - gasita in broccoli, portocale si multe citrice, aceasta vitamina are un rol fundamental in respiratia celulara, conducand la o buna regenerare musculara si a pielii. 60 de miligrame de Vitamina C este doza recomandata dupa efort.
  • Incercati anti-inflamatoarele non-steroidiene - aspirina, ibuprofenul si altele din aceeasi familie, pot ajuta in reducerea temporara a inflamatiei musculare, acestea actionand insa fara a grabi procesul de vindecare in sine. Recomandam insa folosirea lor cu mare precautie, mai ales daca intentionati sa le administrati inainte de efort. Studiile efectuate au raportat faptul ca administrarea ibuprofenului inainte de antrenament nu este recomandat.
  • Ascultati-va corpul - evitati orice forma de activitate fizica intensa daca durerea devine din ce in ce mai puternica. Permiteti inflamatiei sa se disipe inainte de a reveni la antrenamentul viguros.
  • Incalziti-va bine - inainte de urmatoarea sesiune de antrenament, o incalzire buna trebuie efectuata. Exista fundament stiintific ce argumenteaza ca o incalzire bine efectuata inaintea inceperii exercitiilor excentrice cu care corpul nu este obisnuit, produce reduceri in febra musculara (dar racirea, cool-down, nu reuseste acest lucru).
  • Daca durerile persista mai mult de 7 zile in ciudata acestor masuri, consultati-va kinetoterapeutul sau medicul.

In cazul in care una sau mai multe dintre indicatiile de mai sus functioneaza pentru dumneavoastra, trebuie sa va considerati norocosi si sa continuati cu aceleasi obiceiuri sanatoase. Insa, daca aceste informatii au ajuns la dumneavoastra dupa mai multe episoade deranjante de febra musculara, invatati ceva esential din experienta neplacuta! Preveniti!

Articolul poate fi republicat doar cu mentionarea sursei: www.topkineto.ro kinetoterapie Iasi, Recuperare medicala iasi