Orele la care trebuie să mâncăm

Vizita la nutriționist nu este doar pentru a primi recomandări în vederea optimizării alimentației. De multe ori reprezintă un prilej prin care persoana în cauză solicită „binecuvântarea” dieteticianului pentru a-și asculta organismul.

featured image

Cel mai întâlnit exemplu este ora mesei și multe dintre ele încep așa: „ajung acasă și nu mai iau cina deoarece este trecut de ora 18:00; la ora 23:00 resimt o foame dureroasă și uneori mai cedez și gust câte ceva”. A se citi „uneori ceva mai mult”.

Și chiar dacă era adevărat mitul cu „tot ce mănânci după ora 18:00 se depune”, nu era valabil pentru toată lumea. Fiecare organism are nevoi nutriționale diferite în funcție de:

particularitățile antropometrice, de gradul de efort fizic realizat în timpul liber, plus activitatea profesională, de programul de la serviciu, plus alte zeci de sarcini extraprofesionale consumatoare de timp și energie care nu existau când mitul a luat viață, de solicitarea sau la sfârșitul unei zile, epuizarea resurselor psihologice pentru a mai suporta un factor de stres: foamea,iar lista poate continua.

Și nu vorbim doar de senzația de foame, ci chiar de denutriția temporară a organismului. Ne-am obișnuit să gândim la extreme, să vedem alimentele drept surse de îngrășare, de calorii - acele „nemernice care noaptea se strecoară în dulap și fac hainele să devină mici”, sau super-alimente care „șterg cu buretele” orice urmă de abuz asupra organismului – fumatul, excesul de alcool, sedentarismul, inactivitatea fizică sau din contră suprasolicitarea, fără un aport nutritiv susținut și suficient, stresul, emoțiile și trăirile pentru care nu ai niciodată timp.

De ce ai nevoie de un program regulat de alimentație? Pentru a nu fi nepregătiți în fața tentațiilor.

Stabilirea intervalului de servire a meselor trebuie să țină cont de apariția senzației fiziologice de foame. Dar pentru asta trebuie să ne familiarizăm cu propriul corp și să fim conștienți de ceea ce ne transmite. De exemplu, dimineața nu reușești să simți foamea când mai ai EXACT 20 de minute să faci duș, să te speli pe dinți, să te îmbraci și să mai respiri între timp. Acordă-i corpului puțin răgaz să descopere că a venit o nouă zi, nu apocalipsa.

Iar în funcție de ce îți dictează corpul după câteva zile de observații, ai de unde alege. Chiar dacă unele teorii se bat cap în cap, una sigur este potrivită pentru tine. Nu e obligatoriu să mănânci la ore fixe, militărește la 07:00, 10:00, 13:00, 16:00 și 19:00. Mănâncă atunci când îți este foame și ai grijă de organismul tău, nutrește-l. El muncește necontenit pentru tine.

Respectă un program pe cât posibil regulat al meselor principale: mănâncă 3 mese pe zi sau 3 mese și 1 – 2 gustări complexe.

Încearcă să restrângi intervalul de ingestie a alimentelor la 11 ore din 24. De preferat între 8:00 și 19:00 când suntem mai activi și nu între orele 12:00. și 23:00 și apoi pe canapea la televizor cum suntem obișnuiți. Vezi care sunt orele ce funcționează cel mai bine pentru tine: care te apără de disconfortul senzației constante de foame și te scapă de frustrările că ai depășit ora X, care te conectează la natura organismului tău. Nu e nimic tragic într-o cină ușoară chiar și la ora 20:00, bogată în legume, leguminoase și proteine de calitate, urmată de o plimbare blândă.

Lasă mâncarea să fie hrană pentru organism, nu o extensie a stresului de zi cu zi.

Mihaela Acasandrei, nutriționist dietetician