Tendinita un dusman de temut al sportului si muncii

Un dusman de temut al sportului si muncii

featured image

scris de Georgiana Alungoaie

coordonat de Kt. Alexandru Lefter

Tendoanele sunt extensiile specifice muschilor, constituite din tesut conjunctiv care fac legatura dintre fibrele musculare si capetele osoase. Prin proprietatile lor elastice, tendoanele diminueaza riscul rupturii; chiar si asa, aceste structure pot fi afectate, iar in urmatoarele randuri ne vom concentra pe tendinita – o conditie ce afecteaza o mare parte din populatia generala si sportiva. Tendinita este reprezentata de inflamarea tendoanelor. Manifestarile tenditei sunt dureroase, in general aparand la momentul miscarii, iar acestea pot afecta majoritatea segmentelor corpului.

Cine si de ce este predispus la tendinite

In cadrul procesului de imbatranire a organismului, tendoanele isi pierd inevitabil flexibilitatea, fiind astfel mai descoperite in fata leziunilor. Ca si in cazul muschilor, o parte semnificativa a accidentarilor sunt cauzate de lipsa flexibilitatii in structurile afectate. In studiile clinice s-a observat o predispozitie spre astfel de accidentari la persoanele a caror ocupatii implica mai ales miscari repetitive, pozitii incomode, intinderi frecvente, vibratii, eforturi energice. Persoanele care practia sporturi ce presupun miscari repetitive, au mai multe sanse de a dezvolta tendinita, printre aceste sporturi regasindu-se: escalada/catararea, baschetul, bowling, golful, atletismul, inotul sau tenisul.

Cauze generale ale tendinitelor

Tendinitele sunt cauzate de factori multipli si de cele mai multe ori asociate: microtraumatisme repetate, regasite de ex. la jucatorii de tenis, sau afectiuni degenerative care prin imbatranirea tesuturilor atrag o uzura, chiar o ruptura a fibrelor de colagen din compozitia tendonului. Cele mai des intalnite cauze sunt hidratarea insuficienta, lipsa vitaminelor, frigul, suprasolicitarea tendoanelor, mobilitatea scazuta si lipsa incalzirii musculare.

Cum se trateaza tendinitele

Prin tratamentul tendinitei se urmaresc in mod primar ameliorarea durerii si reducerea inflamatiei. Odihna, compresele cu gheata si antialgicele sunt deseori obligatorii. In tratamentul combinat al tendinitei se pot include si urmatoarele abordari:

  • kinetoterapia – un program de exercitii specifice destinate sa intinda si sa consolideze muschiul de care este legat tendonul afectat, impreuna cu tehnici manuale sau de bandajare (de tipul benzilor kinesiologice) aduc un mare beneficiu recuperarii rapide.
  • medicatia - uneori medicul poate injecta un preparat cu corticosteroid in jurul tendonului pentru a ameliora tendinita. Injectiile cu cortizon reduc inflamatia si contribuie la calmarea durerii. Cu toate acestea, injectiile repetate pot slabi tendonul crescand riscul ruperii acestuia!
  • fizioterapia – este deseori necesara in tratamentul combinat al tendinitelor, cele mai frecvent utilizate tehnici fiind ultrasunetele (din pacate usor depasite), curentul interferential sau laserul.
  • chirurgia - ca si ultima solutie si poate cea definitiva, in functie de gravitatea leziunii, poate fi necesar tratamentul chirurgical.

Cum si in ce masura pot fi prevenite tendinitele

Ca si in cazul majoritatii accidentarilor tendinoase, kinetoterapia joaca cel mai important rol in preventia acestora. Astfel, pentru a preveni aparitia tendinitei, topkineto recomanda a fi luate in calcul urmatoarele conditii:

  • scaderea ritmului - se vor evita activitatile care folosesc in mod excesiv tendoanele, in special pe durate de timp prelungite. Daca intervine durerea in timpul unei miscari speciale, se va opri activitatea si se va odihni articulatia.
  • inlocuirea miscarilor care provoaca disconfort - daca un anumit tip de activitate sau miscare declanseaza durere, se va incerca inlocuirea sa cu altul. Pot fi necesare recomandarile unui specialist atunci cand se incepe un nou sport sau se folosesc diferite echipamente pentru realizarea unor exercitii.
  • stretchingul inainte de activitatea fizica - inainte de a incepe o activitate fizica articulatiile se vor intinde, in scopul maximizarii flexibilitatii acestora. Astfel pot fi prevenite traumele repetitive. Stretchingul se va continua si dupa incetarea activitatii fizice.
  • ergonomia corecta la locul de munca - este esential ca amenajarea spatiului de lucru sa ofere o pozitie corecta la locul de munca, iar tendoanele sa nu fie suprasolicitate continuu.
  • tonifierea muschilor - consolidarea muschilor cei mai solicitati intr-un anumit tip de miscare sau sport este esentiala pentru a rezista mai bine la stres si suprasolicitare.

Sportivii individuali profesionisti sau amatori, echipele profesioniste sau echipele de amatori sunt asteptate cu interes sa ne contacteze pentru a stabili cum le putem imbunatati performatele fizice si sportive, si mai ales pentru a le mentine sanatatea pe traseul corect.