Degete amortite si arsuri in palma? Sindromul de tunel carpian, tratament si preventie

Degete amortite si arsuri in palma? Sindromul de tunel carpian poate fi sursa.

featured image

Ai simtit la finalul unei zile de munca durere sau amorteli in palma? Sindromul de tunel carpian este o afectiune comuna a mainii si a pumnului si iti poate afecta intreaga activitate. Este un sindrom cauzat de compresia nervului median la nivelul incheieturii pumnului. Din fericire insa, pentru majoritatea oamenilor ce dezvolta sindrom de tunel carpian kinetoterapia poate inlatura durerea si iti poate reda capacitatea normala de utilizare a mainii si pumnului fara a mai fi nevoie de chirurgie.
 

CE ESTE SINDROMUL DE TUNEL CARPIAN?

Desi este o afectiune des intalnita, putini stim sa raspundem la aceasta intrebare. Sindromul de tunel carpian presupune compresia nervului median la trecerea prin tunelul carpian. Acest tunel se formeaza la nivelul incheieturii pumnului si adaposteste nervul si tendoanele muschilor flexori ai degetelor.

Este cauzat in principal de pozitii extreme ale incheieturii pumnului si de folosirea accentuata a muschilor flexori ai degetelor, mai ales daca este insotita de forta si vibratii (precum folosirea unui ciocan pneumatic).

Astfel, sindromul de tunel carpian este des intalnit printre cei ce :
• Manevreaza greutati sau lucreaza cu unelte care vibreaza;
• Petrec mult timp lucrand la calculator si tastatura;
• Practica sporturi precum handbal sau ciclism;
• Canta la instrumente cu coarde precum chitara sau vioara.

Exista si cazuri speciale in care sindromul de tunel carpian se asociaza altor patologii precum : tendinite ale flexorilor, fracturi sau luxatii ale incheieturii pumnului, diabet, poliartrita reumatoida, disfunctii tiroidiene. Este de asemenea intalnit in timpul sarcinii sau a menopauzei.
 

CUM SE MANIFESTA SINDROMUL DE TUNEL CARPIAN?

In cazul sindromului de tunel carpian evolutia este graduala. In stadii incipiente simptomele includ furnicaturi, amorteala sau senzatie de arsura resimtite la nivelul palmei si a degetelor. Deseori simptomele sunt mai intense in timpul noptii, iar pacientii declara ca sunt deranjati in timpul somnului. Majoritatea oamenilor simt nevoia sa-si ”scuture” mainile pentru a usura senzatiile.

Pe masura ce afectiunea progreseaza, simptomele incep sa fie resimtite in timpul zilei si sunt mai accentuate atunci cand tinem in mana obiecte precum o carte mai grea sau ne spalam pe dinti. Daca sindromul de tunel carpian este in continuare neglijat, se observa o scadere a fortei pe musculatura mainii datorata atrofiei musculare, iar senzatia de amorteala a palmei devine din ce in ce mai prezenta.

Daca tratamentul este instituit la inceput, prognosticul este bun cu tratament conservator. Pentru cazurile grave ce deja prezinta atrofie musculara, pierdere a sensibilitatii la nivelul palmei sau nu au raspuns la tratament conservator timp de 1 an este rezervat tratamentul chirurgical.
 

CUM MA POATE AJUTA UN KINETOTERAPEUT DACA AM SINDROM DE TUNEL CARPIAN?

Scopul unui kinetoterapeut este sa iti usureze durerea si sa iti redea capacitatea de a te intoarce la activitatile normale. 

In cazul sindromului de tunel carpian, kinetoterapia are doua indicatii:

• Daca afectiunea este in stadiu incipient, este prima linie de tratament pentru a nu se ajunge in stadiul operator;
• Daca afectiunea este intr-un stadiu avansat, este recomandata pentru recuperarea post-chirurgicala.

In primul caz, sedinta de kinetoterapia va include :
 
• Tehnici pentru a reduce durerea – gheata, bandaje kinesiologice;
• Exercitii de tonifiere a musculaturii degetelor, antebratului si in unele cazuri chiar a musculaturii umarului si a trunchiului;
• Exercitii de flexibilitate ale degetelor si incheieturii pumnului;
• Recomandarea confectionarii unei orteze pentru imobilizare nocturna;
• Educatie privind ergonomia la locul de munca (pozitia incheieturii pumnului, pozitia gatului si a spatelui) si a activitatilor din timpul liber (sporturi practicate).

In cel de-al 2-lea caz kinetoterapia respecta principiile recuperarii post-chirurgicale : combaterea durerii si inflamatiei, refacerea precoce respectand timpii de vindecare a tesuturilor afectate, combaterea efectelor imobilizarii si revenirea la nivelul de activitate anterior.
 

POATE SINDROMUL DE TUNEL CARPIAN FI PREVENIT?

Din moment ce exista mai multi factori care pot contribui la aparitia sindromului de tunel carpian, este posibil ca o singura solutie sa nu fie eficienta. Desi nu exista strategii demonstrate ca ar preveni sindromul de tunel carpian, exista numeroase modalitati de a-ti proteja mana si incheietura pumnului.

Sunt recomandate urmatoarele modalitati de a mimimaliza efortul la care este supusa mana :

• Redu forta – majoritatea persoanelor folosesc mai multa forta decat este nevoie atunci cand indeplinesc unele activitati. Este util sa reduci din forta pumnului pentru a evita oboseala musculara. Daca este nevoie sa scrii de mana timp indelungat foloseste un pix mai gros si mai moale;
• Fa mici pauze – cand faci activitati care presupun miscari repetitive, ia din cand in cand o pauza pentru a face cateva miscari de stretching;
• Mentine o pozitie neutra a incheieturii – evita sa flexezi sau sa extinzi incheietura pumnului si incearca sa lucrezi cu incheietura in pozitie neutra. Daca lucrezi mult timp la calculator, un mouse pad ce iti mentine incheietura dreapta poate fi de ajutor;
• Imbunatateste-ti postura – asigura-te ca postura ta este corecta in functie de activitatea pe care o desfasori. Postura trunchiului, gatului si umerilor influenteaza pozitia incheieturii pumnului si efortul pe care aceasta trebuie sa il suporte;
• Pastreaza-ti mainile calde – daca lucrezi intr-un mediu in care nu poti controla temperatura, asigura-te ca porti manusi pentru a-ti proteja mainile;
• Ai grija de sanatatea ta – avand grija de starea ta de sanatate generala poti impiedica aparitia bolilor care pot declansa sindromul de tunel carpian (ex : diabet zaharat).

 

Nu uita sa distribui si prietenilor care au nevoie de ajutor si nu stiu unde sa-l caute.

 

Materialul poate fi preluat doar cu mentionarea sursei: www.topkineto.ro