Dieta-fiță fără gluten

Termenii de „intoleranță” și „gluten” sunt folosiți abuziv în ziua de azi, până la confuzia între un trend alimentar și o dietă cu destinație nutrițională specială.

featured image

Dieta fără gluten

Încercăm mereu să găsim un vinovat, „o chimicală” care de fapt ne disturbă echilibrul ponderal pentru a ne absolvi de povara propriilor alegeri alimentare. De fapt confundăm vina cu responsabilitatea și autocontrolul.

De ce slăbești după ce elimini glutenul din alimentație?

Deoarece elimini simultan majoritatea produselor cerealiere pe care le consumai cel mai probabil în exces, fără a mai lua în calcul gradul mai mic sau mai mare de procesare și rafinare al acestora. Și uite așa creezi un deficit caloric și macronutrient (cerealierele fiind o sursă considerabilă de carbohidrați).


De ce e greșit să elimini nejustificat glutenul din dietă?

Pacienții cu boală celiacă au în prezent la dispoziție o gamă largă de alternative la produsele din grâu, orz, secară, deci sursele de cerealiere nu ar fi cea mai mare problemă. Iar citirea cu atenție a etichetelor pentru a evita alimentele ce pot prezenta urme de gluten, cu stăruință și exercițiu, va deveni parte din stilul lor de viață. Nu e nimic ușor, nu e nimic drept, dar este singura șansă la sănătate.

Însă aceștia ajung să „sufere” de pe urma mediatizării negative a excluderii glutenului drept un moft, o fiță, și nu a unei nevoi nutriționale esențiale, care face diferența în cazul lor între un bun control al bolii și agravarea acesteia.

Iar pentru că suntem ființe rațioanale, optimizarea alimentației trebuie să reflecte dorință, asumarea schimbării și o atitudine sănătoasă față de alimente/nutrienți. Nu demonizarea unui component, a unui nutrient, ignorând complet aspectele evoluției noastre.

Alimentele fără gluten ≠ alimente sănătoase

La fel cum produsele light cu puține grăsimi, dar cantități industriale de zahăr, nu sunt în mod automat sănătoase, sau produsele fără zahăr care abundă de fapt în făinuri, fructoză, siropuri dulci, grăsimi industriale, sare, sub umbrela construcției fără gluten se pot ascunde de asemenea ingrediente cu risc crecut pentru sănătate și echilibrul ponderal - „ingrediente cu greutate”.


Sfat: Moderație, nu restricție!

Limitează – nu exclude total – aportul de produse din grâu, secară, orz astfel încât să elimini riscul unui exces și alternează cu legume amidonoase (cartof dulce, cartofi, porumb boabe) și leguminoase (năut, linte, păstăi, fasole) care sunt de asemenea surse excelente de fibre, carbohidrați și nutrienți, iar spre „norocul” nostru, nu au nici gluten.

O alimentație sănătoasă este o alimentație inteligentă în care jonglezi cu porțiile alimentelor, diversitatea și calitatea acestora, fără a-ți pierde din plăcerea de a mânca.

Iar frica este opusul plăcerii!


Mihaela Acasandrei, nutriționist dietetician