HERNIA DE DISC | Ce este, cand doare si cum te poate ajuta kinetoterapeutul?

HERNIA DE DISC | Ce este, cand doare si cum te poate ajuta kinetoterapeutul?

featured image

Te doare spatele sau gatul? Nu esti singurul. Este estimat ca aproximativ 75% dintre noi vom suferi de dureri de spate sau de gat cel putin o data in viata. Vestea buna este ca majoritatea dintre noi ne vom recupera fara sa fie nevoie sa apelam la chirurgie – mai precis cu ajutorul terapiilor conservatoare precum kinetoterapia si care dau in general rezultate mai bune. Urmareste-ne pe parcursul acestei saptamani cand vom discuta despre una dintre cele mai frecvente cauze de durere de spate sau gat : hernia de disc.



CE ESTE HERNIA DE DISC?

Cu totii am auzit de hernia de disc, dar nu multi dintre noi stim exact ce inseamna. Hernia de disc este o afectare a ”pernutei amortizoare” ce se afla intre 2 vertebre suprapuse, adica a discului intervertebral – format dintr-un inel fibros ce are in mijloc un nucleu pulpos. Mai precis, hernia reprezinta ruptura (completa sau incompleta) a inelului si hernierea nucleului.

Cele mai afectate zone sunt coloana cervicala (C5-C6) si coloana lombara (L5-S1).

Riscul de a dezvolta o hernie de disc creste in functie de:

• Varsta – majoritatea herniilor se petrec intre 30 – 50 ani datorita modificarilor degenerative ale discului caracteristice inaintarii in varsta;

• Greutate corporala – greutate corporala crescuta determina cresterea presiunii pe discurile intervertebrale;

• Ocupatie – locurile de munca ce presupun efort fizic si sarcini repetitive precum ridicat, impins, rotit streseaza coloana si implicit discurile intervetebrale;

• Nivel de activitate – persoanele sedentare au o capacitate mai mica de a gestiona activitatile fizice, chiar si cele cotidiene ( cumparaturi, curatenie etc.).

CUM SE MANIFESTA HERNIA DE DISC?

Acum ca stim ce este hernia de disc sa vedem si cum se manifesta.

Tipul si gravitatea simptomelor depind de locatia herniei si de gradul de afectare al radacinilor nervoase. Astfel, daca discul afectat este in:

• zona cervicala, este posibil sa simtiti durere, amorteala, furnicaturi si slabiciune musculara sau orice combinatie din acestea in zona gatului, umarului sau a membrului superior;

• zona lombara, este posibil sa simtiti durere, amorteala, furnicaturi si slabiciune musculara sau orice combinatie din acestea in zona spatelui, feselor sau a membrului inferior.

Deseori simptomele se pot agrava in functie de diferite activitati sau posturi. Daca hernia este la nivel lombar atunci:

• durerea poate creste atunci cand stati sau va aplecati;

• durerea poate fi mult mai puternica dimineata sau dupa ce ati stat in aceeasi pozitie mai mult timp;

• este posibil sa preferati sa stati in picioare si nu pe scaun.

Daca hernia este la nivel cervical atunci simptomele se agraveaza in general atunci cand stati pe scaun timp indelungat sau cand va intindeti in pat.

CUM POATE AJUTA UN KINETOTERAPEUT DACA AM HERNIE DE DISC?

Scopul unui kinetoterapeut este sa ne ajute sa ne continuam viata la cel mai inalt nivel posibil prin implinirea a doua obiective foarte importante : eliminarea durerii si prevenirea recidivelor. Aceste lucruri se obtin prin recomandarea unui program de exercitii care va include:

• Exercitii ce contin miscari specifice pentru a descarca presiunea de pe radacinile nervoase si a usura durerea, mai ales in fazele acute;

• Exercitii de stretching si flexibilitate pentru a imbunatati mobilitatea articulara a coloanei, membrelor superioare sau inferioare – flexibilitatea poate fi cheia eliminarii durerii;

• Exercitii de tonifiere musculara – o musculatura puternica a trunchiului asigura sustinere pentru articulatiile coloanei;

Kinetoterapeutul poate decide sa foloseasca si o combinatie de alte tratamente:

• Tehnici manuale pentru a imbunatati mobilitatea articulara si a relaxa musculatura;

• Educatie posturala pentru a putea invata cum sa facem mici schimbari in felul in care stam, ne aplecam sau ridicam greutati, chiar si cum dormim. Totul pentru a elimina durerea si a invata cum sa gestionam hernia si in afara cabinetului;

• Tratamente antalgice – gheata, tens, bandaje kinesiologice – mai ales pentru a reduce durerea in fazele acute.

Odata ce durerea dispare este important sa continuam educatia posturala si tehnicile de protectie ale coloanei invatate in timpul sedintelor de kinetoterapie pentru a mentine rezultatele obtinute.

POATE HERNIA DE DISC FI PREVENITA?

Herniile de disc apar in general din cauza avansarii in varsta, dar exista schimbari in stilul de viata pe care le putem face pentru a micsora semnificativ riscul de a dezvolta hernie de disc. Mai precis, este vorba de:

• A mentine pe cat posibil o postura corecta a spatelui si intregului corp;

• A folosi o biomecanica a corpului corecta in timpul diferitelor activitati – mai ales a acelor activitati pe care le facem in mod frecvent. Daca nu esti sigur despre ce schimbari este vorba, discuta despre activitatile tale zilnice cu un kinetoterapeut care te poate sfatui in legatura cu modalitatile in care iti poti proteja coloana;

• A mentine o greutate corporala sanatoasa pentru a scadea incarcarea pe articulatiile vertebrale;

Daca ai deja hernie de disc, discuta cu kinetoterapeutul tau pentru a-ti recomanda un program de intretinere care ia in calcul nevoile tale. Unele exercitii sunt mai bune decat altele pentru cei cu hernie de disc. Cateva exemple ar fi:

• Exercitiile executate in apa sunt foarte bune daca vrei sa ramai in forma, mai ales daca alte tipuri de exercitii sunt dureroase pentru tine;

• Exercitiile care implica aplecari si rotiri nu sunt bune pentru toti;

• Exercitiile de tonifiere, desi foarte importante, trebuie executate corect pentru a aduce un beneficiu coloanei.

Nu uita sa distribui si prietenilor care au nevoie de ajutor si nu stiu unde sa-l caute.

Materialul poate fi preluat doar cu mentionarea sursei: www.topkineto.ro